Biele svetlo nezvyšuje len náš pocit bezpečia – môže skutočne znížiť pravdepodobnosť dopravných nehôd. Nové výskumy ukazujú, že biele svetlo pomáha aj chodcom, ktorí menej zakopávajú o prekážky alebo na nerovných chodníkoch.
Biele svetlo nezvyšuje len náš pocit bezpečia – môže skutočne znížiť pravdepodobnosť dopravných nehôd. Nové výskumy ukazujú, že biele svetlo pomáha aj chodcom, ktorí menej zakopávajú o prekážky alebo na nerovných chodníkoch.
Stredisko pre výskum osvetľovacej techniky v meste Troy v štáte New York skúmalo, či biele svetlo zlepšuje periférne videnie motoristov. Vedľa pásu cesty bola umiestnená špeciálna doska simulujúca pohyb smerom k ceste a od nej. 13 subjektov sa podrobilo skupine testov za denného svetla a následne v noci na ceste osvetlenej svietidlami CosmoWhite a žltými sodíkovými výbojkami.
Celkovo sa uskutočnilo 686 samostatných skúšok, pričom doska sa pohybovala náhodným spôsobom. Keď sa doska posunula ďalej od cesty, vodiči mali zrýchliť. Keď sa posunula bližšie k ceste, vodiči mali brzdiť.
Výsledky ukázali štatisticky významný rozdiel medzi bielym a žltým svetlom v reakčnom čase pri brzdení a akcelerácii. V oboch prípadoch bol reakčný čas pri bielom svetle kratší, čo nasvedčuje tomu, že pod bielym osvetlením uvideli vodič objekt na okraji cesty skôr.
Aby ste videli objekt, musí existovať určitý rozdiel v jase (teda kontrast) medzi predmetom a jeho pozadím. Prah detekcie kontrastu je minimálny rozdiel potrebný na to, aby ľudské oko objekt rozpoznalo, hoci nemusí byť schopné vidieť jeho farbu či detaily.
Nižší prah kontrastu znamená, že objekt sa dá jednoduchšie spozorovať. Testy ukazujú, že biele svetlo má nižší prah jasu než žlté svetlo, a to najmä pri slabšom osvetlení. Znamená to, že v bielom svetle je jednoduchšie vidieť ľudí alebo iné objekty. Nízky prah jasu bieleho svetla teda vo výsledku zvyšuje bezpečnosť vodičov a ďalších používateľov ciest.